کاهش وابستگی به ‌خودروی شخصی از طریق طراحی رقیب

ارسال شده در توسط معینی
عابرشهر | AberShahr > پیاده مداری > کاهش وابستگی به ‌خودروی شخصی از طریق طراحی رقیب

لینک مطلب در روزنامه همشهری

آیا تاکنون شده که تصمیم بگیرید به کارهای روزانه‌تان برسید و سفرهای درون‌شهری را بدون خودروی شخصی انجام دهید؟ به‌طور معمول افراد براساس زمان سفر، هزینه سفر، شرایط آب و هوا و توانایی جسمی اقدام به انتخاب نوع وسیله و مسیر حرکت می‌کنند. برای رسیدن به مقصد مورد نظر گاهی از یک مد یا ترکیبی از شیوه‌های مختلف سفر ازجمله پیاده رفتن، دوچرخه، تاکسی، اتوبوس و مترو استفاده می‌شود. اما در این راه حتما شما با موانعی برای رسیدن به مقصد روبه‌رو شده‌اید که گاهی از اینکه خودروی شخصی را برای سفر خود انتخاب نکرده‌اید، پشیمان شده‌اید. پیام مدیریت شهری در دوره جدید سه‌شنبه‌های بدون خودرو زمانی می‌تواند همانند دیگر شهرهای جهان مصداق عینی به‌خود بگیرد و مورد استقبال آحاد مردم قرار بگیرد که شهرداری تهران این شعار را به‌طور جدی عملیاتی کرده و موانع سر راه را برطرف کند.

بدون شک افزایش سهم چشمگیر استفاده از حمل‌ونقل عمومی و پاک توسط مردم به‌منظور کاهش ازدحام ترافیک و آلودگی هوا منوط به کاهش استفاده از خودروی شخصی است. اما توسعه حمل‌ونقل عمومی در کوتاه‌مدت با توجه به محدودیت‌های کنونی منابع و کمبود سرمایه‌گذاری در زیرساخت‌های لازم در شرایط اقتصادی و تحریم امکان‌پذیر نیست. از طرف دیگر میزان کارایی سیستم موجود وابسته به استفاده از حداکثر امکانات و جایگزین جذاب خودروی شخصی نظیر طراحی خیابان‌های سلامت است. در جهت افزایش سطح دسترسی، اتصال شیوه‌های مختلف حمل‌ونقل همگانی به یکدیگر و تامین حلقه‌های گمشده شبکه دسترسی معابر در استفاده آسان و راحت مردم از سیستم حمل‌ونقل عمومی و پاک از اهمیت بالایی برخوردار است. این هدف تنها زمانی محقق می‌شود که شهروندان به قصد سفر بتوانند بدون استفاده از خودروی شخصی از هر مکانی به‌عنوان مبدا از طرق مختلف در مسیر سفر خود برنامه‌ریزی کنند.

 

هم‌اکنون زیر مجموعه‌های معاونت حمل‌ونقل و ترافیک ازجمله سازمان ترافیک، شرکت قطار شهری، سازمان اتوبوسرانی و سازمان تاکسیرانی در راه تحقق برنامه‌های ترافیکی مصوب بدون هماهنگی با هم و  به طور مستقل در امر خدمات‌رسانی و توسعه سیستم خود برنامه‌ریزی می‌کنند. از طرف دیگر سهم جابه‌جایی عابر پیاده و دوچرخه نیز در شهر تهران براساس آمار منتشره به دلایل مختلف ازجمله نداشتن متولی سازمانی در سفرهای شهری در مقایسه با سایر شهرهای دنیا بسیار اندک است. لذا با عنایت به برنامه سوم شهرداری تهران و اهداف تعریف شده در این برنامه ضرورت دارد تا در جهت تحقق راهبرد کاهش آلودگی هوا، استفاده حداکثری از ظرفیت‌های حمل‌ونقل عمومی، دوچرخه و پیاده در دستور کار مدیریت شهری قرار گیرد، لذا بدین‌منظور پیشنهاد می‌‌شود تا اقدامات زیر به‌منظور تحقق برنامه‌های مصوب، کاهش آلودگی هوا در جهت کاهش وابستگی به‌خودروی شخصی از طریق طراحی رقیب در شبکه حمل‌ونقل و اصلاحات ترافیکی با انتخاب یک کارگروه متشکل از نمایندگان نهادها و سازمان‌های ذیربط در دستور کار جدی شهرداری تهران قرار گیرد تا شعار تشویق مردم به کاهش استفاده از خودروی شخصی به‌طور واقعی محقق شود.

1- مطالعه روی افزایش دسترس‌پذیری متناسب با تقاضای سفر شهروندان به‌منظور انتخاب شیوه‌های حمل‌ونقل پاک با اولویت اجرا در نواحی پرجمعیت شهری
2- مطالعه روی میزان پیوستگی(Connectivity) شبکه پیاده و سواره برای استفاده از شیوه‌های گوناگون حمل‌ونقل عمومی
3- کیفیت‌بخشی به خدمات سفر از طریق افزایش ایمنی آمد و شد
4- تسهیل در ایجاد پارک مناسب دوچرخه و دسترسی به سرپناه برای استفاده‌کنندگان از حمل‌ونقل عمومی
5- توسعه سیستم حمل‌ونقل سبز از طریق تامین مسیرهای امن پیاده و دوچرخه با اولویت نواحی پرجمعیت شهری
6- کاهش تعداد و زمان سفر از طریق تجهیزات ترافیک روزآمد هوشمند و خوانایی مسیرها

 

معینی
smmoeini@gmail.com
سلام، به عابر-شهر خوش آمدید. اینجا وبگاه شخصی سید محمد مهدی معینی فارغ التحصیل دکترای شهرسازی با گرایش برنامه ریزی شهری از دانشگاه نیوکاسل-انگلستان است. تحصیل و زندگی در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی همراه با بیش از 20سال سابقه کار اجرایی و پژوهشی در مدیریت شهر تهران تجربه ای بس گرانقدر است که امیدوارم بتوانم از این طریق حاصل آنرا به دیگران انتقال دهم.