چگونه زندگی همگانی را مطالعه کنیم

ارسال شده در توسط معینی
عابرشهر | AberShahr > شهر > چگونه زندگی همگانی را مطالعه کنیم

مولفین: یان گل، برجیت سوار

مترجمین: مصطفی بهزادفر، محمد رضایی ندوشن، احمد رضایی ندوشن

ناشر: علم معمار

…لطفا از نزدیک به شهرهای واقعی نگاه کنید. زمانی که نگاه می کنید، بهتر است گوش کنید، درنگ کنید و درباره آنچه می بیینید ، بیندیشید.                                                                             (جین جیکوبز)

کتاب “چگونه زندگی همگانی را مطالعه کنیم” حاصل ۵۰ سال فعالیت مسمتر و پربار پژوهشی و حرفه ای یان گل در حوزه مطالعات زندگی همگانی است که در سال ۲۰۱۳ در هفت فصل انتشار یافت. . همچنانکه در مقدمه کتاب امده، تکنیک های این کتاب برای مشاهده گرانی است که پیاده راه می روند و همزمان به اطراف خود خوب نگاه می کنند.  دیدن و یاد گرفتن شعار اساسی این کتاب است. داخل شهر شوید، ببنید که چگونه کار می کند، از خرد جمعی استفاده کنید، از همه حواس استفاده کنید و سپس بپرسید که ایا این همان شهری است که ما در قرن بیست و یکم می خواهیم؟

یان گل معماری که از دهه ی ۱۹۶۰ میلادی نزدیک به ۵۰ سال عمر خود را صرف پژوهش درباره تعامل و فهم میان زندگی همگانی و فضای همگانی در شهرها کرده است.  ابداع جهان بینی و روش شناسی او در مطالعات فضای همگانی -زندگی همگانی به  عنوان یک رشته معماری، معماری منظر و شهرسازی در فرآیند بخشی از طراحی شهری را یان گل از طریق طرح های انجام شده در دنیا در این کتاب به همه آموزش داد

هنگامی گه تصویر شفاف تری از وضعیت زندگی در شهرها داشته باشیم و شروع به تمرکز بر روی شکل و سبک زندکی همگانی به طور همه جانبه کنیم، می توانیم درباره آنجه که می خواهیم، پرسش های کیفی بیشتری بپرسیم. در این صورت مطالعات زندگی همگانی می تواند یک ابزار سیاستی برای تغییر باشد. تامل در مورد کارکرد یک خیابان  و کشف اینکه چه چیزهایی در استفاده از فضا کار می کنند و چه چیزهای بازدارنده اند.  لذا پنج سوال کلیدی در این کتاب در مورد مطالعه بر روی فضاهای همگانی مطرح می شود:

  1. مردم کجا و چگونه در فضاهای عمومی توقف می کنند؟
  2. در چه وقتی از روز توقف می کنند؟
  3. کدام مکان را انتخاب می کنند؟
  4. آیا به صورت ایستاده یا نشسته توقف می کنند؟
  5. چه مدت در این فضاها می مانند؟

این کتاب برای اولین بار روش ها، تکنیک ها و ابزارهای مطالعه زندگی در فضاهای شهری را دست و دل بازانه در اختیار مخاطب قرار داده است و از شگردهای مطالعه رفتار مردم در فضاهای شهری پرده برداری شده است. این کتاب علاوه بر آموزش تکنیک های مختلف مطالعه زندگی در فضاهای شهری، مستقیما به ۲۰ مورد از پروژه های مطالعاتی مرتبط در سراسر دنیا  از جمله ملبورن، کپنهاک، نیویورک و شهرهای دیگر جهان اشاره می نماید. البته که رویکرد هر کدام از این پروژه ها بسیار بدیع است. او نشان می دهد که چگونه به وسیله فهم رفتار مردم و مطالعات گسترده ی نظام مند و مستند سازی زندگی همگانی شهر آنچه برای ما مهم به نظر می رسد، می تواند تغییر کند. استفاده از این مطالعات زندگی همگانی به عنوان یک ابزار سیاست گذاری می تواند مبنای تغییرات عمده در فضای شهری شود.  همچنین این کتاب دارای تاریخچه مختصری از گرایش مطالعات زندگی همگانی است که یکی از بهترین روایات شهرسازی در قرن بیستم به خصوص در نیمه دوم آن است.

مطالعه بر روی زندگی همگانی می تواند به عنوان یک ابزار مهم برای کیفیت بخشی به فضاهای شهری با هدف داشتن شهرهای مردم پسند مطرح شود.. این مطالعات می تواند زمینه ساز تصمیم سازی برای طراحی خیابانها، میادین یا پارک ها ی کوچک مقیاس باشد. همچنین  این کتاب می تواند الهام بخش خوانندگان برای رفتن به درون فضای شهری و زندگی شهری در جهت کیفیت بخشی به شرایط زندگی در شهرها باشد. تمرکز این کتاب به زعم نویسندگان آن عمدتا بر ابزارها و فرآیندهای شهرسازی است نه نتایج آنها.

این کتاب شامل هفت فصل با محتوا و ساختار متنوع است که همگی در راستای هدف اصلی کتاب، معرفی شگردهای پژوهش شهری در فضاهای همگانی هستند. هرکدام از این فصول می توانند برای گروه های خاصی از مخاطبان مفیدتر باشند.

معینی
smmoeini@gmail.com
سلام، به عابر-شهر خوش آمدید. اینجا وبگاه شخصی سید محمد مهدی معینی فارغ التحصیل دکترای شهرسازی با گرایش برنامه ریزی شهری از دانشگاه نیوکاسل-انگلستان است. تحصیل و زندگی در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی همراه با بیش از 20سال سابقه کار اجرایی و پژوهشی در مدیریت شهر تهران تجربه ای بس گرانقدر است که امیدوارم بتوانم از این طریق حاصل آنرا به دیگران انتقال دهم.