!!تصمیم معقول شهردار جدید تورنتو

ارسال شده در توسط معینی
عابرشهر | AberShahr > شهر > !!تصمیم معقول شهردار جدید تورنتو

همیشه کارهای عجیب تنها در کشورهای جهان سومی اتفاق نمی افتد گاهی در کشورهای مدرن و صنعتی تصمیمات گتره ای و بدون نظر کارشناسی و فردی هم گرفته می شود.

بدنبال انتخاب آقای راب فورد به عنوان شهردار جدید تورنتو در اکتبر سال 2010 و شعارهای انتخابی او چند تصمیم عجولانه او بهت کارشناسان مسایل شهری را برانگیخت. توقف مطالعات امکان سنجی توسعه قطار سبک شهری روی زمینی است و در حال حاضر 11 خط آن در مسیرهای شرقی –غربی شهر تورنتو فعال است و به عقیده من زیبایی و سر زنده بودن شهر را دو جندان کرده است ضمن اینکه هزینه راه اندازی و اجرای آن در برابر مترو بسیار کمتر و سریع به بهره برداری می رسد و بعنوان مکمل خطوط موجود مترو عمل می کند. بیش از 300 ملیون دلار طی چند سال گذشته برای این پروژه با یک تیم کارشناسی50 نفری کار شده بود که به ناگهان این پروژه متوقف و اصرار شهردار جدید بر روی توسعه دو خط کنونی مترو می باشد. هنوز مشخص نیست که بودجه سرسام آور توسعه مترو ( در حدود 4.5 میلیارد دلار) جگونه تامین می شود بودجه سال گذشته شهرداری تورنتو 9 ملیارد دلار بوده وکه 50 در صد آن تنها از مالیات بر املاک اخذ شده است . البته اینجا خیلی کسی برای تمام کردن پروژه ها نه عجله دارد و نه حتا به افتتاح زود هنگام آن برنامه ریزی می کند. پروژه 7 کیلومتری توسعه یکی از خطوط مترو برای رسیدن به دانشگاه یورک که بیش از 35 هزار دانشجو دارد 6 سال زمان می برد و قرار است در سال 2015 بهره برداری شود.
اما از تصمیمات دیگر شهردار جدید اقای فورد توقف فعالیت 21 کمیته مشورتی از 28 کمیته موجود در شورای شهر تورنتو بود که دلیل آن کاهش هزینه برگزاری جلسات ماهانه این کمیته ها عنوان شده است. این کمیته ها با حضور حداقل یکی از اعضاء شورا بعنوان رییس و بقیه افراد آن بصورت داوطب از مردم و کارشناسان رشته های مختلف شهر تعیین می شوند تشکیل می شد. به هیچکدام از اعضاء پرداختی صورت نمی پذیرد. این اعضاء داوطلب برای 2 سال با شورا همکاری می کنند. یکی از این کمیته ها که نگارنده بیش از 2 سالی است که در جلسات ماهانه آن شرکت می کردم ولی عضو رسمی نبودم کمیته عابرین پیاده بود که 18 عضو داشت چندین سال فعال داشته و مسایل و مشکلات بسیاری در خصوص پیادگان را در سطح شهر بررسی و کارشناسی کرده و نتایج را بصورت صورت جلسه به شورا ارایه می داد. اعضا در این جلسات فعال بوده و اطلاعات و ایده های بسیاری برای بهبود و گسترش پیاده روی را دنبال و پیگیری می کردند. در اکثر این جلسات بغیر از اعضاء کمیته مردم هم می توانستند شرکت نمایند و از مسئولین شهرداری برای تبادل نظر ، ارایه راه حلها و آمار اکثرا دعوت می شد تا در این جلسات حضوریابند. تنها هزینه این کمیته اشغال اتاق جلسات در شورای شهر تورنتو آنهم برای یک جلسه در ماه بود . اسامی کمیته های 28 گانه شهر تورنتو در وب سایت شهرداری تورنتو هنوز قابل دسترس است.

معینی
smmoeini@gmail.com
سلام، به عابر-شهر خوش آمدید. اینجا وبگاه شخصی سید محمد مهدی معینی فارغ التحصیل دکترای شهرسازی با گرایش برنامه ریزی شهری از دانشگاه نیوکاسل-انگلستان است. تحصیل و زندگی در شهرهای اروپایی و آمریکای شمالی همراه با بیش از 20سال سابقه کار اجرایی و پژوهشی در مدیریت شهر تهران تجربه ای بس گرانقدر است که امیدوارم بتوانم از این طریق حاصل آنرا به دیگران انتقال دهم.